De Consumentenbond en de stichting Consumenten Competition Claims willen dat de online gokaanbieders zich aan de wet en andere regels houden en hun zorgplicht en verantwoordelijkheid serieus nemen.
De gokwebsites moeten worden aangepast zodat ze consumenten beschermen tegen overmatig online gokken. Dat wil onder andere zeggen dat:
- De aanbieders via hun websites en mailings meer en juiste informatie moeten geven aan consumenten
- De websites eerlijke standaardinstellingen, en geen extreme limieten toepassen zodat je niet wordt gemanipuleerd om meer en te veel te gokken
- De aanbieders onmiddellijk stoppen met illegale bonusaanbiedingen en misleidende, agressieve handelspraktijken
- De aanbieders hun zorgplicht serieus nemen en dus goed monitoren en ingrijpen wanneer een consument overmatig gokt
Ook willen we dat consumenten gecompenseerd worden voor de schade die ze hebben geleden en nog steeds lijden.
De stichting Consumenten Competition Claims gaat proberen in goed overleg afspraken te maken met de bedrijven achter de goksites, de online gokaanbieders. Als de stichting geen noodzakelijke, redelijke afspraken kan maken met de online gokaanbieders, dan stapt zij naar de rechter.
De Consumentenbond werkt samen met stichting Consumenten Competition Claims aan deze zaak. Het is voor ons (ook) onaanvaardbaar hoe de online gokaanbieders zich gedragen tegenover consumenten. Daarom zetten we ons in deze zaak in voor onze achterban (de Nederlandse consumenten). De stichting Consumenten Competition Claims is één van de leidende belangenorganisaties die zich via collectieve acties inzet voor de Europese consument.