Google is het meest dominante databedrijf ter wereld. Het verzamelt en verwerkt enorme hoeveelheden persoonsgegevens. Dat doet het via zijn overal aanwezige producten en diensten, zoals Google Search, Google Chrome, Gmail, YouTube, Google Maps en Androidtelefoons. Met deze gegevens maakt het bedrijf winst.
Daarbij gaat het onder andere om gegevens over de locatie en online activiteiten. Zelfs wanneer gebruikers de instellingen zodanig hebben aangepast dat daaruit blijkt dat zij deze informatie niet willen delen. Google verzamelt gegevens op een manier waarbij echte toestemming van gebruikers onmogelijk is.
Daarnaast gebruikt Google zogenoemde ‘dark patterns’. Dit zijn ontwerptechnieken waarmee Google gebruikers manipuleert tot acties die een negatief effect hebben op hun privacy. Zoals het onbewust toegang geven tot bepaalde persoonsgegevens.
Google voegt de verzamelde gegevens samen en maakt daarmee diepgaande profielen van de levens van consumenten. Het creëert hiermee producten en diensten en verkoopt deze aan andere partijen.
Google geeft ook persoonsgegevens door aan landen buiten Europa. Dat is in strijd met de privacywetgeving (AVG). Hierdoor worden Nederlandse consumenten blootgesteld aan het risico van surveillance door buitenlandse overheden.
Deze praktijken schenden jouw fundamentele recht op privacy en zijn in strijd met de Nederlandse en Europese privacy- en consumentenwetgeving.
Voor de verkoop van advertenties buit Google de gegevens van zijn gebruikers uit. En dat gaat ten koste van hun privacy. In 2023 waren de advertentie-inkomsten van Google circa 238 miljard dollar.