Samsung heeft van 9 januari 2013 t/m 7 december 2018 verboden afspraken gemaakt over prijzen voor televisies met elektronicawinkels zoals MediaMarkt, CoolBlue en New Retail Company (eerder bekend als PlatteTV).
LG heeft van 1 januari 2015 t/m 7 december 2018 dezelfde verboden afspraken over prijzen gemaakt. Consumenten zijn hiervan de dupe geworden.
De verboden afspraken van Samsung begonnen op 9 januari 2013 en hebben vanaf dat moment geleid tot hogere prijzen. Niet alleen voor Samsung-televisies, maar ook andere merken televisies.
Dit blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd door een economisch bureau dat Stichting Consumenten Competition Claims heeft ingeschakeld. Daarom kunnen consumenten die van 9 januari 2013 t/m 7 december 2018 een televisie van een ander merk kochten (zoals Philips, Sony of LG) ook meedoen met de actie.
Vanaf 1 januari 2015 maakte ook LG verboden afspraken over prijzen voor televisies met elektronicawinkels.
Deze verboden afspraken van LG, zeker met de verboden afspraken die Samsung al maakte, hebben de concurrentie op de Nederlandse televisiemarkt nog verder verpest.
Samsung is marktleider en trendsetter op de televisiemarkt en LG heeft de nummer 2 positie op de markt. Doordat de prijzen van Samsung en LG kunstmatig hoog waren, hebben ook andere merken hun prijzen niet verlaagd.