Onze Facebook-claim bestaat uit 2 acties:
1. Actie over het onrechtmatig gebruik van persoonsgegevens
De eerste actie is gericht tegen Meta Platforms, Inc., Meta Platforms Ireland Ltd. en Facebook Netherlands B.V. Deze actie gaat over het verwerken, gebruiken van persoonsgegevens, waaronder gevoelige gegevens (zoals seksuele of religieuze voorkeuren, of informatie over gezondheid), voor advertentiedoeleinden zonder toestemming van Facebookgebruikers in Nederland. De actie gaat verder over het delen van persoonsgegevens met ontwikkelaars van applicaties zonder de Facebookgebruikers hierover op een correcte wijze te informeren. Een bekend voorbeeld hiervan is het Cambridge Analytica schandaal.
De Stichting is in het kader van deze eerste actie al op 29 december 2019 een juridische procedure gestart. De Rechtbank Amsterdam heeft op 15 maart 2023 geoordeeld dat het Meta Ierland (het Europese hoofdkantoor van Facebook) jarenlang de privacy- en consumentenrechten van zijn gebruikers in Nederland heeft geschonden. Meta Ierland heeft hoger beroep ingesteld tegen deze uitspraak bij het Gerechtshof Amsterdam.
De eerste rechtszaak ging over de periode tot 1 januari 2020. Inmiddels is goed duidelijk geworden dat veel van wat Meta doet helemaal niet gestopt is. Omdat het onrechtmatig handelen van Facebook moet stoppen en wij vinden dat Facebookgebruikers recht hebben op schadevergoeding is de Stichting een nieuwe rechtszaak begonnen. Die nieuwe rechtszaak gaat over deze eerste actie (maar dan over de periode tot nu) en de tweede actie (zie ook ‘ (nieuwe Rechtszaak voor schadevergoeding’ hieronder):
2. Actie over het doorzenden van persoonsgegevens buiten Europa
De tweede actie is gericht tegen Meta Platforms, Inc. en Meta Platforms Ireland Ltd. Deze tweede actie gaat over de illegale doorgifte van persoonsgegevens buiten Europa zonder voldoende bescherming te bieden tegen overheidssurveillance
(Nieuwe) rechtszaak voor schadevergoeding
Op 1 maart 2024 heeft de Stichting Meta Platforms Inc., Meta Platforms Ireland Ltd. en Facebook Netherlands B.V. opnieuw voor de Rechtbank Amsterdam gedaagd, omdat onderhandelingen tussen de Stichting en Facebook op niets zijn uitgelopen. Deze tweede juridische procedure gaat over beide acties. De Stichting claimt in deze procedure schadevergoeding voor consumenten die op enig moment vanaf 1 april 2010 gebruik maakten van Facebook en/of vanaf 25 mei 2018 van Facebook en/of Instagram en op dat moment in Nederland wonen en/of woonden.
Lees meer over deze dagvaarding van de nieuwe rechtszaak.